Van al de dingen die ik weet

begrijp ik vrijwel niets


donderdag 12 mei 2016

Hielspoor

Jullie begrijpen dat ik wel eens een stukje buiten wandel.
En op een ochtend gebeurt het dan: je staat op uit bed - en valt om door pijn bij je hak. Hielspoor !

Nu ben ik een grote liefhebber van natuur en "natuurlijk" - en berkenbladthee vind ik dus wel leuk. Maar het haalt niet veel uit.
Een Strassburg Sock is wèl de juiste oplossing, maar zeer onpraktisch in het gebruik. Alleen voor 's nachts, en dan ook nog alleen voor mensen die "opgebaard" slapen.

Hier dus mijn oplossing, simpel en praktisch. En wat meer is: geeft zéér snel verlichting en helpt bij de genezing ! 
De bedoeling is dat de plantairflexie afgeremd wordt.

1 Zet een anker ( een dwarsstripje ) boven op de voorvoet, en boven de enkel met niet-elastische sporttape.
2 Voet in 90 gradenstand en zet een "actieve" strip van anker tot anker.
3 Zet deze strip vast met een aantal ankers (begin & eind, èn halverwege).

Ikzelf zet ook nog een extra schuine strip van kleine teen totaan binnenenkel om de supinatie af te remmen; en vooraf zet ik een normale enkelbandage (om de voet, schuin omhoog, om de enkel, schuin omlaag, om de voet) met zelfhechtende sporttape - deze wèl elastisch, omdat hij om de hele voet is, en dus niet mag knellen.

Open de foto apart - het is het hele bestand zodat je goed kunt zien (door het "vuil") hoe de strips lopen.

NOG TWEE TIPS: 1 voor buikslapers (zoals ik): voeten buiten de matras laten bengelen, zodat ze niet in de "hoge hakken stand" liggen.
En tip 2: een wiebelbord. Ik heb er o.a. een in de keuken staan, van Tunturi, héél prettig voor de blote voeten, en een goede oefening.
En léuk: ik zet wiebelend koffie en was wiebelend af...

PS - ik heb BK en ABO sport, NSF sportmassage en NGS applicaties